Friday, March 2, 2012

Panel solar terbesar di Malaysia

BAYAN LEPAS - Robert Bosch Sdn. Bhd. (Bosch) melabur lebih daripada RM7 juta untuk memasang kepingan panel solar di bumbung premis kilangnya di Zon Industri Bebas di sini menjadikan ia sebagai pemasangan panel solar terbesar di negara ini.

Inisiatif dalam menerajui inovasi hijau dalam sektor industri ini bertepatan dengan saranan kerajaan yang menggalakkan pelbagai sektor termasuk perkilangan beralih kepada teknologi penjimatan elektrik.

Pengarah Urusan Bosch Malaysia dan Asia Tenggara, Martin Hayes berkata, sebanyak 2,300 keping panel solar yang dibangun menggunakan teknologi Bosch dipasang secara berperingkat-peringkat di premis berkenaan.

"Kepingan solar ini dapat menjana elektrik dan pemasangannya merupakan salah satu visi murni Bosch untuk meningkatkan penjagaan alam sekitar.

"Selain dapat menjana 850 megawat elektrik setahun, bangunan ini juga dapat mengurangkan pengeluaran karbon sehingga 460 tan setahun," katanya pada majlis pelancaran pemasangan sistem panel solar fotovoltik di kilang Bosch di sini baru-baru ini.

No comments:

Post a Comment