Tuesday, March 13, 2012

Siasat pencemaran Sungai Sepetang - CAP

IPOH — Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa kerajaan dan pihak-pihak terbabit menyiasat dan mengambil tindakan segera mengatasi masalah pencemaran Sungai Sepetang di Taping, Perak.

Presiden CAP S.M Mohamed Idris berkata, masalah pencemaran itu berpunca daripada projek ternakan udang berhampiran sungai itu yang selain memusnahkan hutan paya bakau dan mencemar air sungai berkenaan juga mengancam mata pencarian lebih 100 orang nelayan tempatan.

Kehidupan beberapa spesis burung termasuk pembiakan kelip-kelip yang terkenal di negara ini turut terancam dan semakin berkurangan kesan daripada sinaran cahaya lampu daripada kawasan kolam udang di situ katanya, dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini hari ini.

Mohamed Idris berkata, beberapa aduan dibuat sebelum ini tiada memberi kesan tanpa sebarang tindakan pihak terbabit dan nelayan di situ mendakwa keadaan sudah berlarutan sejak 15 tahun yang lalu.

Tindakan pengusaha ternakan udang berkenaan membuang sisa kolam ke dalam sungai menyebabkan ikan dan udang yang menjadi sumber pendapatan utama nelayan semakin pupus dan berkurangan, katanya. Menurut CAP, antara spesis ikan yang terancam ialah ikan sembilang, kerapu, jenahak dan ikan lumba-lumba.

Mohamed Idris berkata, nelayan di situ sebelum ini memperoleh pendapatan lebih RM70.00 sehari tetapi sekarang hanya RM20.00 sehari akibat pencemaran yang berlaku di sungai berkenaan.— BERNAMA

No comments:

Post a Comment