Thursday, March 15, 2012

Sisa minyak hitam dibuang dalam alur air

MELAKA - Siapa punya angkara?

Itulah persoalan yang timbul mengenai kewujudan bahan buangan sisa minyak hitam yang dibuang oleh individu yang tidak bertanggungjawab di sebuah alur air di Parit Melana, Alor Gajah di sini kelmarin.

Kejadian tersebut disedari selepas Jabatan Alam Sekitar (JAS) negeri mendapat panggilan daripada orang awam pada pukul 9 pagi selepas mereka terlihat sisa minyak hitam di alur air tersebut yang berdekatan dengan sebuah masjid.

Ketua Penolong Pengarah JAS negeri, Hedzir Zakaria berkata, sejurus selepas menerima aduan mengenai kewujudan minyak itu, pihaknya bergegas ke tempat kejadian dan mendapati sisa minyak hitam tersebut masih baru dan dipercayai dibuang pada Ahad lalu.

"Disebabkan sisa minyak hitam itu dibuang dalam alur air, kita terpaksa meminta bantuan daripada Syarikat Air Melaka Berhad (SAMB) untuk mengepam sisa minyak hitam dalam alur itu sebelum ia mengalir ke Sungai Melaka.

"Setakat ini keadaan terkawal kerana kami telah memasang oil boom bagi menyekat air dalam alur tersebut yang telah dicemari mengalir lebih jauh dan memasuki loji air di Durian Tunggal," katanya ketika dihubungi semalam.

1 comment: